القائمة الرئيسية

الصفحات

ازاى تتخلصى من الغازات الموجودة فى بطن طفلك








مشكلة الغازات مشكلة شائعة مؤكدة الحدوث لمعظم الاطفال خصوصا في الفترة الاولي ، لكن خلينا الاول ازاي تعرفي ان الطفل بيعاني من الغازات والانتفاخات ، من العوارض الرئيسية هو شعورك بشعور الطفل بعدم الراحة والفرك المستمر مع العصبية والبكاء المستمر القوي لفترات طويلة وخصوصا خلال اوقات متاخرة من اليوم وفي نفس الوقت من اليوم بشكل ثابت .

 اشربي مشروبات عشبية


اشربي اكواب من اليانسون او النعناع والشاي الاخضر ، هيساعدك علي تقليل غازات الطفل بطريقة غير مباشرة عن طريق وصوله للطفل مع حليب الام ، او ضيفيله بعض القطرات في الفم من اليانسون او من الدوا المكتوب ليه عن طريق الطبيب في سرنجة فاضية بدون السن .

اعطيه الادوية العشبية ، اسألي الدكتور علي الدواء المناسب للطفل في حالات الامساك واعطيه للطفل في السرنجة بدون سن في فمه .

اعمليله كمادات دافية


اعملي كمادات من المياة الدافية او المايلة للسخونة عن طريق قربة مياة ساخنة ملففونة بقطعه من القماش ، احذري ان المياة تكون شديدة السخونة لكي لا يتاذي الطفل او يحترق جلده ، كمادات الماية الدافية بتساعد علي تحسين الدورة الدموية وخروج الغازات ، الكمادات الدافية كمان من الحاجات اللي هتساعد طفلك علي الاسترخاء وخروج الغازات وتهدئة بكاؤه .

او حضري المغطس المخصص للطفل بالمياة الدافية والزيوت العطرية الخاصة بالاطفال وقومي بتدليك الطفل بلطف

 تاكدي من عدم وجود هواء بالببرونة


اذا كنتي بترضعي مولودك من ببرونة من المهم تتاكدي من امتلاء حلمة الببرونة باللبن لان وجود فرغات او هوا بين اللبن بيسبب دخول الغازات لبطن الرضيع ،واثناء الرضاعة انتبهي ان الببرونة تكون فرغت من اللبن لان ده بيسبب دخول الهوا لبطن الطفل وتكون الغازات .

 إحرصى على تكريع طفلك


من المهم تكريع الطفل بعد الرضاعة مباشرة لانها بتساعد علي خروج الغازات اللي بتكون دخلتله اثناء الرضاعة ، تكريع الطفل بيتم عن طريق وضع الام الطفل علي كتفها والضرب برفق علي ظهره مثل الطبطبة …

او عن طريق تنيم الطفل علي بطنه فوق زراعك وبالطبطة علي ظهر الطفل باليد الاخري ، الطريقة دي هتكون اكثر راحة لطفلك الرضيع ، لو مقدرتيش تكرعي الطفل بعد الرضاعة مباشرة استني لمدة خمس دقايق وعيدي المحاولة مرة اخري لان الغازات بتكون انفصلت عن اللبن وبيكون سهل خروجها ، لكن يجب مراعاة عدم هز الطفل وتحركيه قبل التكريع لعدم حدوث قشط .

 قللي من بعض المأكولات


بعض الماكولات اللي بتاكلها الام بتؤثر علي الطفل بشكل غير مباشر زي الكرنب والقرنبيط والبقوليات كالفول والفاصوليا ،يجب عليكي تجنب مثل هذه الاطعمه في حالة معاناة طفلك من الانتفاخات والمغص .

 إعمليله تمرينات


في بعض التمرينات الخفيفة اللي ممكن تعمليها لطفلك تحسن من احساسه بالراحة وتقليل الانتفاخات ، زي وضع الطفل علي ظهره وتحريك ساقيه بحركات دائرية برفق كانه راكب دراجة وبيحرك رجله ده هيساعده علي خروج الغازات من بطنه .

 حركيه علي ذراعيكي


من الوضعيات المريحة للطفل واللي بتقلل من الغازات هي وضع الطفل علي بطنه علي زراعيكي ويكون راسه باتجاه كف اليد وقومي بهزه للامام وللوراء بلطف .

 دلكي طفلك


قومي بوضع اي من الزيوت الطبيعية او زيت الطفل علي يدك وقومي بفركها حتي يدفئ الزيت بعض الشئ وقومي بعمل مساج خفيف لجسمه وخصوصا منطقة البطن بحركات دائرية ، ابدئي بتدليك طفلك من منطقة الصدر مرورا بالبطن والاقدام بشكل لطيف وهادئ لمدة من 5- 10 دقائق حتي تشعري بانه تخلص من الانتفاخ والغازات تماما .


هل اعجبك الموضوع :

تعليقات