القائمة الرئيسية

الصفحات


ازاي اعرف ان خطيبي مثار

ازاي اعرف ان خطيبي مثار
من أهم العلامات الواضحة التي تدل ان خطيبك مستثار عاطفياً وغير ذلك نذكر منها ما يلي :

زيادة معدل نبضات القلب 

 من اهم وأوضح الأعراض التي تدل ان خطيبك مستثار ولديه شهوة اثناء جلوسه معك هي عندما تزيد دقات قلبه ويتحمس نتيجه لرغبته في إقامة العلاقة معك ويشعر بالإثارة والرغبة الشديدة ولا يستطيع ان يصارحك حينها تجديه في زيادة من معدل ضربات القلب.

تعابير الوجه واحمراره

 يمكنك الشعور بأن خطيبك يريدك من تعابير وجهه وبالأخص عندما تنظرين في العينين، فعندما يكون الرجل مستثار ماذا يحدث : تتسع حدقة عينه، فلغة العين تفضح أسرار خطيبك وتساعدك باكتشاف رغبته القويه من خلال نظراته الشديدة عليك والتحديق بك بشكل غير طبيعي مع التركيز على المناطق الحساسه عندك ومن خلال نبرة صوته.

التقرب منك بشكل مبالغ

عندما يكون الرجل مستثار يؤدي ذلك إلى زيادة تقربه واختصار المسافات ويستخدمييديه في التلامس المستمر وكلامه الجميل وهذا يدل على رغبته الشديدة بك وبأشياء أخرى تعلميها جيداً. كل هذا يعني  انه يريدك بشدة وأن خطيبي مثار.

حركة اليدين

 عندما يمسك خطيبي يدي بأكملها وليس فقط الأصابع أو أطراف اليد أي انه يضع كف يدك بأكمله بكف يدك فيدل هذا انه مثار جدا ولا يرغب الابتعاد عنك. ويستخدم كلتا يديه في فعل ذلك. 

يسأل الكثير من الأسئلة الشخصية

 اذا كان الرجل يسألك الكثير من الأسئلة الشخصية جدا التي تدل على انه يريد التقرب منك ويتكلم في أمورك الداخلية سواء بالتلميح أو بالتصريح ويطيل معك المواضيع ويشعر بالقلق عندما تغيبين عنه ويحب الإطمئنان عليك فيدل هذا انه يرغب بك ويريدك معه.

يحدق في شفتيك وفمك

أثبتت الدراسات ان من اهم نقاط ضعف الرجل في جسم المرأة هي الشفاه والفم واللسان ، ومن الجدير بالذكر ان عندما يطيل الرجل النظر الى شفاهك ويحدق بها فيدل هذا انه يريد الإقتراب منك بشدة.أيضا أجد ان خطيبي ينظر إلى لساني ويتتبع حركته داخل الفم. 
الحماس الشديد واحمرار الوجه أو التعرق
 عندما يكون الرجل مستثار، يظهر الحماس عليه ويندفع بشدة ويملك الطاقة الكبيرة وترتفع حرارته. ، فكلما كانت رغبة واثارة الرجل أكبر كلما اقترب منك بشكل أكثر واشتدت العلاقة والرغبه بينكما.

غيرته الملفته للنظر 

 غيرة الرجل هي أيضاً من علامات الشهوة والاستثارة، فعندما يغار خطيبك عليك يعني هذا انه يريدك وانه مثار  ولا يسمح لأي أحد بالتقرب منك.

إزاي اعرف ان خطيبي لا يصلح للزواج

كتير من البنات بيبقوا في فترة الخطوبة وفي مشاكل ما بينهم وبين خطايبهم ومبيبقوش قادرين يحددوا هل المشاكل دي طبيعية وزي المشاكل اللي بتحصل بين اي اتنين ولا المشاكل دي جرس انذار ان في حاجة غلط وان الشخص ده مثار ومش مناسب ؟ وعشان تقدري تحددي ده فالمقال ده هنكتبلك اهم الصفات اللي لو لقتيها في خطيبك اعرف انه هيتعبك بعد الجواز ومش هيبقي شريك الحياه المناسب بسبب الاثاره المستمره .

 المتحكم او المسيطر

الشخص اللي اول ما ترتبطي بيه بيحاول يتحكم في كل تفاصيل حياتك الدقيقه (لبسك ، شكلك ، هتروحي فين ؟هتيجي منين؟في خروجك؟في شغلك ؟اصحابك يتحكم بشكل زايد عن الطبيعي ، بيوجهك طول الوقت تتصرفي ازاي في كل الموقف وبيعتبر ان هو ده الصح وبيكون مثار وبيبررلك ده رايما بانه بيحبك وخايف عليكي انك تعتقدي انه بعد الجواز هيتغير او سيطرته دي هتقل ده غالبا بيبقي غلط لانه بالعكس بعد الجواز بيعتبرك دخلتي من ضمن ممتلكاته وبالتالي بقي ليه الحق الكامل في التحكم فيكي والحكم عليكي حتى وهو مثار .

اعرفي ان النمط ده من الشخصيات لو فكرتي تكملي معاه هتبقي مضطره تعيشي حياتك زي ما هو شايفها وبس ، هو اللي هيكون بيحددلك وبيرسملك معظم خطوات حياتك وتعاملاتك وتتقبليه اثناء إثارته وواجب عليكي انك تمشي عليها والا هتفضلوا في صراعات مع بعض طول الوقت وهو مثار .

 الغيره المفرطه

الغيره الطبيعية مطلوبه وبيعتبرها الراجل نوع من أنواع الرجوله وبتعتبرها البنت دليل علي الحب والاثاره ، لكن الغيره المفرطه هي بمجرد الخطوبه مش عايزها تتعامل أي تعامل مع زميلها( المثار حسب اعتقاده) في الشغل ، ولا تتكلم مع قريبها الولاد ، لو صادفت حد من جيرنها متقولوش صباح الخير مش عايزك تتعاملي اي تعامل حتي لو باحترام وبحدود مع اي جنس ذكر ايا كان السبب ، في الغالب عيوبنا بتتاصل فينا بالسن يعني بتزيد مش بتقل، يعني عيوبنا بتبقي جزء مننا كل ما بنكبر فبالتالي الغيرة المفرطة دي بتفضل موجودة مش بتنتهي بمجرد الجواز .

بيحاول يعزلك

بيحاول دايما يعزلك حتي عن صديقاتك البنات بيختارلك اشخاص معينين اللي تتعاملي معاهم ، بيبقي عنده تطلع ان يكون هو وحده مصدر اهتمامك وكل ده عشان هو مثار زياده من جواه  ، في المستقبل في حالة وجود اي خلاف ما بينكوا ميبقاش ليكي حد غيره تحكيله او توديه ، وبعد مرور فترة من الجواز هتكتشفي ان مبقاش ليكي اصحاب او زمايل ومبقتش علاقتك قوية بحد حتي اقرب الناس ليكي .

 مبيسمعش

كل ما تحاولي تكلميه او تفضفضي له مبيسمعش بيحاول يغير الموضوع البنت او الست عموما بتحب عن طريق ودانها بتحب اللي يسمعها لما تتكلم ، واللي يسمعها كلام حلو ، الراجل اللي مش بيسمع لك دايما مش هيكون رفيق جيد معاكي لحياتك في المستقبل مش هتقدري تحكيله مشاكلك وتتناقشي معاه فيها ومش هتقدري تحسي ان في حد بيشاركك حياتك مش هتحسي براحه كل ما تتكلمي معاه ، في الغالب هتلاقي رفض وصد ليكي عشان مبيسمعكيش وده هيخلق مايسمي بالخرس الزوجي ما بينكوا يعني انكوا الانتوا الاتنين توصلوا لمرحلة انكوا قاعدين مع بعض جسديا لكن مفيش اي حوار بيتفتح ما بينكوا ومفيش حاجه حابين تتكلموا او تتناقشوا فيها مع بعض وتصبح الحياه نمطيه بدون اثاره عاطفيه حتى  .

 رأيه من دماغه

مبيعتبرش ان ليكي الحق في انك تشاركيه القرارات الخاصه بيكم ، بيهمش دورك بشكل دايم ، مبيعملش غير اللي في دماغه وبس ساعتها اعرف ان خطيبي مثار بدرجه غبيه ،مبيحاولش ياخد رايك او يسمعه بتتفاجئ دايما بالقرارات من غير ما يكون عندك علم بيها ،بيعتبر ان رايك ده حاجه ملهاش ادني اهمية في الغالب الشخص ده لو خدتي قرار الزواج منه هيهمش دورك بشكل كبير جدا في معظم التفاصيل وهيكون أناني ومثار .

 لا يعتمد عليه

بيتهرب دايما انو يساعدك ، الشخص اللي كل ما تعتمدي عليه في حاجه حتي لو كانت بسيطه دايما عنده اعذار وحجج ومبررات ، دايما مش هيقدر  لان احساسه بالاثاره خلاه يعتقد كده، دايما مش فاضي ، دايما عنده اعذار بصفه مستمره ، ده في المستقبل هيتهرب من معظم المسؤليات وهيسيببها كلها عليكي بشكل دايم وهيبقي دايما عنده إحساس بعدم الرضي عن الحياه الزوجيه ومضايق لانها زودت من مسؤلياته وبقت عبئ عليه ودايما هيحملك مسؤلية ده وان انتي السبب في ده وبكده تكتشفي أنه مثار وعصبي واناني .

 سئ الظن

اللي دايما بيفسر كلامك بشكل خاطئ بيفهمه من منظوره هو ومن خبرات سيئه هو عاشها ومر بيها ( من خلال تلميحاته المثيره أو نظراته التي تدل على انه مثار ، بيفهم الكلام بطريقه غلط دايما ودايما انتي في بتحاولي تبرريله تصرفاتك وفي حالة دفاع عن نفسك طول الوقت وبتحاولي تفهميه القصد الصحيح من كلامك الشخص ده في الغالب بيبقي عنده شيء من الشك في الناس المحيطه بيه حتي اقرب الناس لو قررتي ترتبطي بيه هتفضلي طول حياتك في حاله من التبرير المستمر والصراعات المستمره . وانتي هتحسي انه نيته سيئه اثناء الكلام معه والحوار في مجالات مختلفه تلاقيه فجإه يتكلم عن حاجات غريزيه او مثار في نظراته ليكي من تحت لفوق وبالطول والعرض. كل ده دليل انه مثار وخصوصا لما يركز عينيه على مناطق عندك انتي عارفاها كويس. 

idea نصائــــح
الجواز اساس نجاحه الاختيار السليم .
الجواز لازم يكون محطة السلام والراحة مش الصراعات والمشاكل .
الجواز اساسه الثقه بين الطرفين مش التشكيك .
متكمليش لو شايفة ان العلاقة مرهقة ليكي وبتستنزفك واساسها مش سليم .

 #ازاى اعرف ان خطيبى مناسب لى, #ازاي اعرف ان خطيبي مثار, #صفات الرجل المناسب للزواج, #كيف اعرف العريس المناسب, #كيف اعرف ان خطيبى مناسب لى, #كيف اعرف ان شخص سيكون من نصيبي, #كيف اعرف انه الشخص المناسب لي للزواج, #كيف اعرف اني اخترت الزوج المناسب


هل اعجبك الموضوع :

تعليقات