القائمة الرئيسية

الصفحات

ترميم الشعر في المنزل



كيفية عمل ترميم الشعر في المنزل


ترميم الشعر من احدث الطرق اللي ظهرت مؤخرا لحل مشكلة هيشان وتقصفات الشعر ،وتغذيته واعادة نموه مره اخري ، او فرده ، من مميزات الترميم انه خالي من المواد الكيميائية وعشان تتاكدي من عدم وضع اي مواد كيمائية فالافضل تطبقيه بنفسك في البيت ،في المقال ده هنقولك بخطوات بسيطة وسهله ازاي تعملي ترميم لشعرك بالبيت وباقل تكلفه واعلي فايده .

خطوات عمل ترميم الشعر

  1.  يجب غسل الشعر جيدا بالشامبو .
  2.  اذا لم يكن الشعر معمول بالبروتين فيجب غسله بالجونسون او " الكلاريفينج "
  3. يتم تجفيف الشعر باستخدام استشوار هواء فقط .
  4. يتم تسييح زبدة الشيا الخام في حمام مائي " بعيدا عن النار " وذلك لانها تفقد جميع فوائدها عند التسييح باستخدام النار . والغرض من التسييح هنا هو سهولة التقليب مع الزيوت والكريم .
  5.  يتم اضافة هذه الزيوت :زيت ارجان - زيت جوز هند - زيت سمسم - زيت جوجوبا .
  6. ملحوظه : لو عندك مشمش ومكدميا وجنين قمح استخدميهم .
  7. اشتري من الصيدليه علبة فيتامين a & e  ثم قومي باضافتهم على الخليط مع التقليب الجيد .
  8. قومي بتقسيم الشعر واستخدمي فرشاة الصبغة في التوزيع وفي التدليك ايضا .
  9. تجنبي استخدام المشط البلاستيك لانه بيعمل شحنات كهربية ضاره للشعر مما يسبب تقصفه وتلفه .
  10. يستخدم الخليط بالطريقه الموضحه لمدة ساعه او ساعتين حسب نوع الشعر .
  11. بعد الانتهاء يغسل الشعر بمياه فاتره .

ترميم الشعر في المنزل


 الترميم بالبروتين

الترميم بالبروتين نتائجه بتكون فيها نسبة من فرد الشعر لان بيكون داخل فيه نسبة من البروتين وكمان بيساعد للقضاء علي الهيشان والتقصفات عن طريق خلط 50 ملي من البروتين حسب نوعية الشعر مع 25 ملي من الماء المفلتر و4 كبسولات فيتامين e متوفر بالصيدليات .

اتاكدي من مزج الخليط جيدا والافضل مزجه بمضرب كهرباء للتاكد من امتزاج المكونات معاً ، ثم قسمي الشعر الي خصل وافرديها علي خصل الشعر واتركيها حتي تجف ثم قومي بفرده باستخدام المكواه بعد جفاف البروتين علي الشعر ولكن تجنبي استخدام درجات عالية من الحرارة وبعدد مرات اقل من الكي .


 الترميم بالامبولات

اخلطي امبول او اثنين من ( البروتين والكرياتين والكولاجين والفيلر والسيتريك اسيد وامبولة الاحماض) في 100-150 ملي من الماء في بخاخ واخلطيه جيدا قبل وضعه بالبخاخ .

قسمي الشعر الي خصل وقومي بالبخ علي الشعر خصله خصله واتركيه ساعه حتي يجف ثم استخدمي السشوار والبيبيليس علي درجة حرارة خفيفة ، وده بيعتبر ترميم مغذي للشعر لاعادة اصلاح وهيكلة البصيلات التالفة والمدمرة او اللي تم سحب اللون منها ومتهالكه .



ترميم الشعر في البيت


 ترميم التغذية والترطيب

اخلطي 100 جرام من زبدة الشيا الاصلية وزبدة الكاكاو او كولاجين خام اذا توافر وكبسولات من فيتامين e وامبول من بانثينول متوفرين بالصيدليات وعددهم علي حسب الرغبة و25 ملي من كل نوع من الزيوت التالية زيت الجوجوبا وزيت الارجان وزيت جوز الهند وزيت اللوز وزيت جنين القمح وزيت السمسم .

اخلطي المزيج جيدا وضعيه في حمام بخار ،بيستخدم كحمام زيت كدهان مرتين بالأسبوع بيترك ساعتين ويغسل جيدا بشامبو طبي لتجنب غلق المسام ،يمكنك ايضا استعماله كحمام كريم عن طريق وضع نوع جيد من حمام الكريم علي الخليط ويمزج الخليط جيدا ويستخدم كحمام كريم بعيدا عن الفروة .

يتم ارتداء بونيه مع استخدام سيشوار ساخن من بعيد مع تدليك الشعر كل ١٠ دقائق.

استخدمى مشط خشب ، ونشفى بسشوار هواء بارد عشان نقفل المسام.

يستخدم مرة كل أسبوع للشعر المصبوغ والمتهالك ومرتين بالشهر للشعر العادي ومرة شهريا للشعر الدهني .

يمكن استخدام البروكاب الحراري لسرعة امتصاص الشعر للزيوت ،بعد عمل جلسة الترميم يتم عمل جلسة ديتوكس عن طريق لتر مايه ومعلقتين بيكربونات صوديوم وبعدها شطف لتر ماء مع معلقتين خل تفاح لإزالة الترسبات والدهون الزائدة بعد جلسة الترميم ب 3 أيام .


 اقضي علي الهيشان والتقصفات

كتير من البنات بتكون بتعاني من تقصفات الشعر بسبب نقص فيتامينات معينة في الجسم بتسبب فقدان الشعر لقوته بالتالي تقصفه او بسبب العادات الخاطئة في التعامل مع الشعر ولان الشعر بالفعل بيكون ضعيف فبيكون غير قادر انه يستحمل مواد كيميائية او مواد عليها اضافات عشان تفرد الشعرة اكتر فبالتالي تسبب تساقطها لانها ضعيفة ومن هنا ظهرت فكرة الترميم عشان تعالج التقصفات والهيشان بمواد طبيعية وبفيتامينات .


#ترميم الشعر, #ترميم الشعر في المنزل, ترميم الشعر في البيت, 

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات