القائمة الرئيسية

الصفحات

إزاي تعملي كوكيز بالشوكولاته و الإم اند إمز




الكوكيز من الحلويات اللي بيحبها الكبار و الصغيرين ، و دي حاجة جميلة. الأجمل إن الكوكيز مش بتاخد في تحضيرها أكتر من 20 دقيقة ، يعني لو عايزين حاجة حلوة في وقت قصير ننصحك بالكوكيز. الكوكيز ممكن تتحشي بحاجات كتير زي رقائق الشوكولاته ، الأوريو ، الكراميل ، أو المكسرات. النهارده هننقدمهالك بالإم اند إمز وده اللي هيديها طعمها المختلف و الوانها الجميلة اللي هتعجب عيلتك أكيد. ممكن تستخدمي الكوكيز كسناك في نص اليوم ، سناك لأولادك في المدرسة ، أو كفطار مع الشاي بلبن. ممكن كمان تقدميها لضيوفك أو كهدية من صنع إيدك لما تزوري حد. الحلو في الكوكيز كمان إنك ممكن تعملي كمية مره واحدة و تخزنيها فتره.

جهزي المكونات
كوباية زبدة ، كوباية سكر ، تلات اربع كوباية سكر بني ، بيضتين ، معلقتين صغيرين مستخرج فانيلا ، كوباية و تلات اربع دقيق ، معلقة ملح صغيرة ، معلقتين ضغيرين بيكنج صودا ، كوباية و ربع مسحوق كاكاو ، كوباية إم اند إمز ، كوباية رقائق شوكولاته.

 إخلطي نص المكونات
إضربي الزبدة بالمكسر كويس لحد لما تبقي كريمي و خفيفة . بعد كده هتضيفي عليها السكر الأبيض وكمان السكر البني و إضربي تاني لحد لما الزبدة و السكر يخطلتوا كويس و يكونوا قوام واحد. دلوقتي جه وقت البيض و بعد كده الفانيلا. بعد ما تضيفي كل المكونات دي، اضربي كويس جداً لحد ما توصلي لقوام مناسب و كل المكونات تتخلط كويس

إخلطي المكونات الناشفة
في طبق غويط إخلطي المكونات الناشفة زي الدقيق، الملح ، الباكينج صودا ، و الكاكاو.

إخلطي الناشف و السايل
إخلطي المكونات السايلة ( من الخطوة 2) مع المكونات الناشفة ( من الخطوة 3) بالتدريج و إضربي كويس جداً. دلوقتي جه الوقت تضيفي أهم مكون و اللي بيميز وصفة النهارده و هو الإم اند إمز و ده اللي بيدي للكوكيز الطعم الحلو و اللون المميز و كمان ضيفي هنا رقائق الشكولاته. ممكن تكتفي بالام اند امز لو حبيتي.

التسوية و التقديم
سخني الفرن على 350 قبل دخول الكوكيز عشان تستوي كويس. استخدمي معلقة أو مغرفة ايس كريم علشان تشكلي العجينة على شكل كوكيز مدورة. رصي الكوكيز في صينية و دخليها الفرن لمده 10 من ل 12 دقيقة. خرجي الكوكيزمن الفرن و قدميها لعيلتك سخنة أو ساقعة مع اللين .

نصائــــح
الكمية دي من المكونات تعمل حوالي 24 كوكي. ممكن تتحكمي في المقادير لو عايزه اكتر أو أقل.
زودي الإم اند إمز في العجية لألوان اكتر و شكل نهائي اجمل
متنسيش تسخني الفرن على 350 قبل ما تدخلي العجين
لو حبيتي ، ممكن تضاعفي كمية عجينة الكوكيز و تحتفظي بيها في الفريزر و تستخدميها بعدين وده هيوفرلك وقت كبيرو خصوصاً إن أولادك هيطلبوها منك كتير


هل اعجبك الموضوع :

تعليقات